GaGaFace.pl • The Fame Monster

THE FAME MONSTER

TRACKLISTA
1. Bad Romance
2. Alejandro
3. Monster
4. Speechless
5. Dance In The Dark
6. Telephone (feat. Beyonce)
7. So Happy I Could Die
8. Teeth

Premiera: 18.11.2009
Nagrywanie: 2009
Gatunki: electro-pop, dance-pop
Główni producenci: Lady Gaga, RedOne

The Fame Monster (a właściwie The Fame Mons†er) jest drugim albumem, ale pierwszą epką amerykańskiej artystki - Lady Gagi. Ukazał się 18 listopada 2009 roku. Osiem piosenek znajdujących się na albumie, pierwotnie przeznaczonych było na reedycję debiutanckiej płyty Gagi – The Fame. Jednak Gaga ogłosiła, że nowe piosenki będą dostępne na osobnym albumie.  Tak jak myślała, reedycja była zbyt droga, a piosenki stanowiły odrębną koncepcję muzyczną, nie potrzebowały więc wsparcia  nagrań z The Fame. Płyta otrzymała pozytywne opinie. Album po raz pierwszy został zapowiedziany 14 czerwca 2009 roku na konferencji w Singtel AMPed w Singapurze. Płyta sprzedała się w ilości 1,285,000 kopii w Stanach Zjednoczonych. Reedycja The Fame Monster została najlepiej sprzedającym się albumem roku 2010, z 5,8 milionami albumów sprzedanych na całym świecie.



 

PROCES TWORZENIA I ROZWIJU

 Nowy motyw potwora, Gaga rozpoczęła przez napisanie tweeta z jednym tylko słowem: „Potwór” 22 maja 2009 roku. W wywiadzie dla The Daily Star, Gaga wytłumaczyła nową koncepcję:

Mam obsesję na punkcie śmierci i seksu. Obie te rzeczy idą w parze w horrorach, na których punkcie mam ostatnio obsesję. Oglądałam horrory oraz filmy science-fiction z lat 50 XX wieku. Mój nowy album nazywa się The Fame Monster, więc robiłam coś w stylu bulimicznego pożerania i wymiotowania filmami o potworach i wszystkimi strasznymi rzeczami. Dostrzegłam odrodzenie potworów, fantazji, ale w bardzo realny sposób. Jeśli się nad tym zastanowisz, w tych filmach zawsze występuje zestawienie seksu ze śmiercią. To właśnie sprawia, że są one takie przerażające. Najpierw ktoś przeżywa orgazm, a potem w zamian ktoś inny ginie. To coś w stylu chorego, psychologicznie zakręconego wypadku.”

Odnośnie tytułu The Fame Monster i podobieństwa w stosunku do nazwy marki słuchawek, które wypuściła, Gaga powiedziała, że to jedynie zbieg okoliczności. Piosenkę pt. „Monster” zdążyła już napisać w marcu, zanim spotkała Dr. Dre i Noela Lee, szefa MSN Records, żeby przedyskutować współpracę. Gaga wytłumaczyła także, że ma obsesje związaną z filmami o potworach i że „po części oszalała na punkcie upadku gwiazd i tego w jaki sposób sława jest potworem w społeczeństwie!”. „O tym właśnie jest moje nowe nagranie, więc właściwie idealnie się dopasowało.” Pierwszym singlem z reedycji zostało „Bad Romance”. Gaga później ujawniła, że płyta będzie zawierała osiem nowych piosenek, oprócz całego debiutanckiego albumu. The Fame Monster dotyczy mroczniejszej, ciemniejszej strony sławy, której Gaga doświadczyła na początku swej kariery, szczególnie kiedy podróżowała ze swoją pierwszą trasą The Fame Ball, po świecie. Tłumaczyła:

„Na The Fame Monster pisałam o wszystkim, o czym nie napisałam na The Fame. Podczas podróżowania po świecie przez dwa lata, napotkałam kilka potworów, każdy jest reprezentowany przez inną piosenkę na mojej nowej płycie: mój strach przed potworem seksu, alkoholu, miłości, śmierci, samotności itp. Spędziłam wiele nocy we wschodniej Europie i ten album jest eksperymentowaniem między popem a przemysłowymi/gotyckimi rytmami, melodiami z lat 90., obsesją z lirycznym geniuszem melancholijnego popu lat 90 i muzyką na pokazy mody. Pisałam oglądając wyciszone pokazy mody i jestem zmuszona powiedzieć, że moja muzyka jest tego wynikiem.”

Gaga porównywała nastrój The Fame do The Fame Monster jako przeciwstawny i nazwała je odpowiednio Yin&Yang. Według niej, czuła się wewnątrz rozerwana podczas tworzenia albumu. Jak wyjaśniła MTV: „jestem gotowa na przyszłość, ale rozpamiętuję przeszłość, (…) i to naprawdę prawdziwy rytuał przejścia – musisz pozwolić jej odejść. Musisz opłakiwać ją jak śmierć, dopiero wtedy możesz iść do przodu, właśnie o tym jest częściowo ten album.”  

   

ODRZUTY

Gaga wielokrotnie wspominała, że nie dodałaby ani nie usunęła żadnej piosenki z płyty.
Prawdopodobna lista piosenek została stworzona przez stronę internetową i wprowadziła zamieszanie, ponieważ niektóre z internetowych sklepów zaczęły używać fałszywych tytułów. Kiedy Gaga występowała podczas Saturday Night Live, zaśpiewała improwizowaną odę do Nowego Jorku do muzyki akustycznej wersji Poker Face, jednak nie była to piosenka nagrana na album. Podczas tego występu Gaga po raz pierwszy zaśpiewała także akustyczną wersję Bad Romance.

RECENZJE

To jest już rok Lady Gagi – nie jest jeszcze gotowa, żeby spakować swojego disco sticka. Pierwotnie stworzony jako bonus na ponownie wydany debiutancki album The Fame, sprzedany w 12 milionach egzemplarzy, The Fame Monster został teraz wydany jako album na swoich własnych prawach. „W trakcie mojej kreatywnej podróży podczas tworzenia albumu, zrozumiałam, że to właściwie drugi album. To ideowy i muzyczny twór, który jest w stanie stanąć na własnych nogach.”

Mogła ująć swoje postanowienie w typowe niedorzeczne i pretensjonalne wyrażenie, ale nie można spierać się w tym wypadku z logiką Gagi. The Fame Monster  funkcjonuje jako niezależny album, co więcej jest dużo przyjemniejszy do słuchania, niż The Fame kiedykolwiek. W zaledwie 8 piosenkach i 35 minutach, nie ma mowy o drażniącym komizmie Gagi, a co najważniejsze, na albumie znajduje się tylko jedna ballada.

Połowa piosenek wyszła spod produkcji RedOne, a reszta dzieli się równo pomiędzy Teddy Riley’a, Ron Fair’a, Fernando Garibay’a i Rodney Jerkins’a. Pierwszy singiel Bad Romance prawie dorównuje Poker Face jeśli chodzi o element zaskoczenia, Alejandro przypomina Ace of Base i La Isla Bonita niezwykle wpadając w ucho, a Dance in the Dark jest typem piosenki, która sprawia, że chcesz tańczyć bez bluzki w paskudnej niemieckiej piwnicy w niewoli. Teeth, tymczasem, jest dźwiękowo najbardziejintrygującą rzeczą jaką stworzyła Gaga, to oda do brutalnego seksu zamknięta w intensywnie plemiennej produkcji, która przypomina Half Breed Cher czy Tusk Fleetowood Mac’a. No cóż a ballada? Nazywa się Speechless i jest jak do tej pory najlepsza.

Oczywiście, The Fame dowiódł, że Gaga potrafi znaleźć drogę do brzmienia ze swoją oryginalną maską. To co The Fame Monster udowodnił – ponieważ w ciągu ostatnich 12 miesięcy nie stało to się całkowicie jasne – to jak ekscytującą gwiazdą jest Gaga. Może być podniecająca, „dotykając się” na widok „lawendowej blondynki” w So Happy I Could Die, ogromnie zabawna – jej kolaboracja z Beyonce w Telephone, może sprawić, że Ann Widdecombe  nabierze ochoty na spędzenie nocy na dachu -  zupełnie zaskakująca przerywając klubową gorączkę lat 80. Przez Dance in the Dark przywołując zmarłe ikony : Marilyn (Monroe), Judy (Garland), Sylvia (Plath), (Princess) Diana oraz JonBenet Ramsey.

Najlepsze z tego jest to, że istnieje pewna odwaga ze strony Gagi, szczególnie jej rodzaj - „nie obchodzi mnie czy wyglądam śmiesznie”. Jej występy, jeśli ktoś kiedykolwiek słyszał jak śpiewa Bad Romance na żywo będzie wiedział, mogą błądzić w kierunku obłąkania. Kiedy próbuje mówić po hiszpańsku w intro do Alejandro, brzmi bardziej jak z reklamy Dolmio, a nie jak Almodovar. A zaledwie rok od wydania pierwszego hitu, robi odniesienia do własnych słów ("I wanna Just Dance / But he took me home instead"). Dotarcie do początków fenomenu Gagi, zajęłoby dużo więcej niż 12 miesięcy, ale ona sama proponuje tymczasowe rozwiązanie jako swoje motto : „I’m a free bitch baby”. Nie moglibyśmy określić jej w żaden inny sposób.

Po wydaniu albumu, wielu fanów było oburzonych, na wiadomość, że "Bad Romance", "Monster", "Dance In The Dark" i "Teeth" zostały ocenzurowane, nawet na na wersjach z komunikatami o wulgarnych treściach. Na oficjalnym koncie na Twitterze wytwórnia Cherrytree oświadczyła, że nieocenzurowana wersja będzie dostępna najszybciej jak to możliwe. Pełne wersje piosenek zostały początkowo udostępnione na iTunes, wersji USB oraz pojedynczych wydaniach.

PROMOCJA

Promocja The Fame Monster rozpoczęła się od występu podczas na Saturday Night Live, który obejmował akustyczne fragmenty Bad Romance.
Gaga pojawiła się także w różnych programach talk-show takich jak, It's On with Alexa Chung czy niemieckim Wetten, dass..? (w którym pokazany został fragment jej nadchodzącego teledysku Bad Romance). 16 listopada 2009 roku, Gaga zaśpiewała Speechless na obchodach 30. rocznicy powstania Muzeum Sztuki Współczesnej w Los Angeles. Wystąpiła razem z Francesco Vezzolli i członkami rosyjskiej akademii baletowej Bolshoi.

Wcześniej Gaga zapowiedziała trasę koncertową, na którą miałaby wyruszyć razem z Kanye Westem, i która została zatytułowana : Fame Kills Starring:Lady Gaga and Kanye West. Jednak po incydencie z Taylor Swift na gali MTV Video Music Awards w 2009, West ogłosił, że robi sobie przerwę od muzyki. Z tego powodu wszystkie koncerty zostały natychmiast odwołane. Później Gaga potwierdziła, że wyrusza w trasę z nadchodzącym projektem sama. Nowe show nazwane The Monster Ball Tour rozpoczęło się pod koniec listopada 2009 roku i miało potrwać do końca kwietnia 2010, jednak Gaga przedłużyła trasę, dodając nowe punkty, tak, że skończyła w maju 2011.

16 listopada 2009, Gaga pojawiła się w odcinku Plotkary, pod tytułem „The Last Days of Disco Stick” (Ostatnie Dni Disco Sticka). Wystąpiła z singlem z The Fame Monster – „Bad Romace”. Inne piosenki, wspomniane lub grane w epizodzie to „Alejandro”, „Dance in the Dark” i „Telephone”.

22 listopada 2009 Gaga pojawiła się także na gali American Music Awards. Zaśpiewała „Bad Romance” wykonując układ choreograficzny znany z teledysku do piosenki. Następnie przeszła do szklanej klatki z fortepianem, gdzie zagrała „Speechless”. Występowi towarzyszyły płomienie wybuchające z fortepianu, o który Gaga rozbijała szklane butelki. Później zapowiedziała The Monster Ball Tour, która miała wspierać album.



OKŁADKA

Okładka na album została stworzona przez Hedi Slimane w gotyckim stylu, do którego Gaga musiała przekonać wytwórnię, aby pozwolili jej go użyć. Podczas wywiadu dla Rolling Stone, Gaga opowiedziała o okładce swojego albumu:

„Moja wytwórnia nie chciała wyrazić zgody na okładkę, na której mam ciemne włosy. Mówili, że to dezorientujące, za ciemne, że wyglądam zbyt gotycko, a to nie jest pop. Odpowiedziałam im, że nie wiedzą czym jest pop, bo wszyscy wmawiali mi, że nie byłam popowa w zeszłym roku… więc niech nie mówią mi czym jest pop, bo ja to wiem. To zabawne, ponieważ walczyłam i walczyłam i walczyłam i w rezultacie skończyłam w dwoma okładkami, ponieważ chciałam zrobić to w stylu yin&yang. Jeśli chcę wiedzieć co moi fani myślą o tym co robię, wchodzę na GagaDaily – widzą okładkę i mówią ‘nie podoba mi się ta z blond włosami, ale ta z ciemnymi jest zajebista.’ Ona im się podoba, a ja wiem co im się spodoba, więc robię ją dla nich, nie obchodzi mnie co inni uważają.”

Pierwotnie okładka z blond włosami miała być na okładce standardowej wersji, a brunetka na edycji deluxe, jednak zostało to zamienione i aktualnie blondynka jest na deluxe a brunetka na standardzie.

HISTORIA WYDANIA


Oryginalnie album był planowany na dwupłytową reedycję The Fame, ale Gaga zdradziła MTV 12 listopada 2009, że płyta będzie oddzielną częścią. Gaga także zapowiedziała wydanie deluxe i super deluxe, które zostały wydane 15 grudnia 2009. Strona internetowa Gagi potwierdziła, że edycja deluxe będzie zawierała cały pierwszy album The Fame jako bonus. Najpierw planowana była jedynie edycja deluxe, jednak Gaga przywołała problem kosztów przy wydaniu dodatkowej płyty. Paczka super deluxe obejmuje dwa wydania, które zostały wypuszczone 15 grudnia 2009, razem z Book of Gaga. Paczka zawiera zestaw produktów ze współpracy z Haus of Gaga a nawet fragment peruki Gagi. Artystka tłumaczyła tą decyzję mówiąc:

„W trakcie mojej kreatywnej podróży podczas tworzenia albumu, zrozumiałam, że to właściwie drugi album. Nie dodałabym ani nie usunęła żadnych piosenek z płyty. To ideowy i muzyczny twór, który jest w stanie stanąć na własnych nogach. Nie potrzebuję The Fame. Dla tych, którzy nie posiadają mojego debiutanckiego albumu, są edycje zawierające oba albumy i prace autorstwa Haus of Gaga we współpracy z naszym mentorem Hedi Slimane. Posłuchaj muzyki, zobacz koncert, żyj i kochaj siebie.”

Podczas wypuszczenia podobnie nazwanych słuchawek razem z Dr. Dre, Gaga skomentowała:

„Myślę, że reedycję są niefair, to dodawanie piosenek na już skończone dzieło, żeby tylko utrzymać album na fali. Najpierw moja wytwórnia chciała, żebym dodała tylko trzy piosenki, a teraz to jest dużo więcej. To album warty swojego materiału.”

W książeczce do The Fame Monster, po wszystkich tekstach i podziękowaniach, znajduje się specjalna wiadomość dedykowana tacie:

„Dziękuję Tato, że zawsze chroniłeś mnie przed potworami.”

 

THE FAME MONSTER - SUPER DELUXE



Paczka super deluxe zawiera Book of Gaga  i została wydana tylko w 10.000 kopiach. Książka zawiera The Fame i The Fame Monster, na dwóch czarnych płytach CD, fragment peruki Gagi (Candy Warhol), 2 paczki z puzzlami (z sesji Markusa Klinko i Indran), kolekcję papierowych laleczek, okulary 3D, plakat (z sesji Davida LaChapelle). W środku znajdują się też tematyczne prace fanów z całego świata, osobiste notatki Gagi (z Manifesto of Little Monster jako wstęp), ilustracje i spojrzenie za kulisy kreatywnego procesu.

Sklep na oficjalnej stronie Lady Gagi oferuje ekskluzywną paczkę z The Fame Monster (single i podwójne wydanie) oraz koszulkę Bad Romance.

 

ULTIMATE FAN PACK


Reedycja The Fame Monster, zatytułowana “The Fame Monster Ultimate Fan Pac” została wydana 24 sierpnia 2010. W przeciwieństwie do Super Deluxe Fame Monster Pack, nie ma określonej liczby kopii, ani nie jest ocenzurowana. Przedmioty w paczce to ekskluzywna koszulka Just Dance, standardowa edycja The Fame Monster i breloczek. Okładka boxa jest taka sama jak Dance in the Dark, wyjątkiem jest to, że tytuł napisany jest złotymi literami.

Album sprzedał się łacznie w nakładzie 5,8 mln kopii, w tym 1,2 mln w samych Stanach.

Australia - 3x Platyna
Brazylia - 2× Platyna
Belgia - 2 × Platyna
Dania - 2 × Platyna
Europe - 3 × Platyna
Finlandia - 1x Platyna
Francja - 2 × Platyna
GCC - Złoto
Grecja - Platyna
Indonezja - 5 × Platyna
Włochy - Multi-Platyna
Japonia - 2 × Platyna
Polska - Diament
Rumunia - Platyna
Rosja - 4 × Platyna
Szwecja - Platyna
Stany Zjednoczone - Platyna

by @Marilyn

 

 


cron